Liikunnallinen kuntoutus

LIIKUNNALLINEN KUNTOUTUS

Tarjoamme kuntouttavaa ryhmäliikuntaa yhdistyksen jäsenille sekä kaikille liikunnasta kiinnostuneille. Syyskausi: 12.8.-15.12.2024. Ensimmäisen tutustumiskerta on ilmainen, ota kaverikin mukaan! Ilmoittautuminen on meneillään tämän lehden ilmestyessä. Kannattaa olla valppaana, sillä osa ryhmistä täyttyy nopeasti.

Kevään jäsenkyselyssä saimme paljon kiitosta mm. ryhmäliikuntamme monipuolisesta tarjonnasta, ja jumppa-aikataulu säilyykin pääosin kevään kaltaisena. Suuren suosion saavuttaneen Myyrmäen Kehonhuollon lisäksi saamme uuden Kehonhuolto-tunnin Tikkurilan Urheilutalolle tiistaisin. Hakunilan uimahallilla vesijumppa jatkuu tuttuun tapaan tiistaisin ja Myyrmäen uimahallilla liikumme jatkossa perjantaisin. Molempiin on hyvät kulkuyhteydet julkisilla ja autoille ilmainen parkkialue. Reumaliikuntaa kuntosaliharjoittelun merkeissä on Tikkurilan terveyskeskuksen tiloissa sekä Myyrmäessä Myyrinkodin tiloissa. Näiden lisäksi liikuntatarjonnastamme löytyy myös tuolijumppaa sekä pilatesta. Kaikki tunnit ovat kokeneiden liikunnan ammattilaisten ohjaamia ja jokainen voi muokata liikkeet itselleen sopiviksi ohjaajan opastuksella. Ryhmissä jumppaillaan rennolla ja iloisella, kaikki huomioon ottavalla fiiliksellä. Ryhmäliikunta-aikataulu on suunniteltu niin, että niistä voi halutessaan rakentaa itselleen sopivan kokonaisuuden. Voit osallistua yhteen jumppaan, halutessasi jumpata kaksi jumppaa peräkkäin tai jumpata useana päivänä viikossa. Tutustumiskerta on ilmainen ja tunteja voi tulla koittamaan kauden missä tahansa vaiheessa. Nappaa siis kaverikin mukaan! Osa ryhmistä täyttyy nopeasti, joten kannattaa varata oma paikka haluamastaan ryhmästä ripeästi. Ryhmäliikunta-aikataulu löytyy verkkosivuiltamme osoitteesta Liikunnallinen kuntoutus - Vantaan Reumayhdistys ry. Tarkemmat tuntiselosteet löydät alta.

Tervetuloa mukaan!

Tanja Mäntyvaara

.

Hinnat:

• Kausimaksu tuolijumppaan, kuntosaliin (reumaliikunta), kehonhuoltoon ja pilatekseen yhdistyksen jäsenelle ensimmäiseen ryhmään on 40€/ryhmä/kausi/jäsen ja sitä seuraavat ryhmät 30€/ryhmä/kausi/jäsen.

• Kausimaksu vesijumppaan yhdistyksen jäsenelle on 30 euroa/ryhmä/kausi/jäsen. Vesijumpan kausimaksu ei sisällä uimahallin sisäänpääsymaksua, siksi osallistujan tulee maksaa kausimaksun lisäksi uimahallin sisäänpääsymaksu. Reumaa sairastavalla henkilöllä voi olla oikeus erityisuimakorttiin 55 euron vuosihintaan. Lisätietoa erityisuimakortista ja sen myöntämisperusteista löydät kaupungin internetsivuilta osoitteesta https://www.vantaa.fi/fi/erityisryhmien-alennuskortit

• Mikäli ryhmässä on tilaa, yhdistykseen kuulumaton henkilö voi osallistua liikuntaryhmään hintaan 50€/ryhmä/kausi.

Osallistumismaksu maksetaan heti kauden alussa yhdistyksen tilille Nordea FI85 1220 3000 2684 96.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ilmoittautuminen:

Ilmoittautuminen liikuntaryhmiin tapahtuu

• yhdistyksen internetsivuilta (www.vantaanreumayhdistys.net)  löytyvän ilmoittautumislomakkeen kautta
  • soittamalla liikunnanohjaaja Tanjalle numeroon 0413188851
  • lähettämällä sähköpostia osoitteeseen reumayhdistysvantaa@gmail.com

syksy 2024

Liikuntaryhmien aikataulu (klikkaa kuvaa avataksesi aikataulun)

Mitä mikin liikuttaa?

Liikuntaryhmien kuvaukset

TUOLIJUMPPA

Koko keholle liikettä tuolia apuna käyttäen. Tunnilla tehdään lempeitä koko kehoa avaavia sekä lihaskuntoa parantavia liikkeitä. Tuoli on tukenasi koko ajan. Lihaksille ja nivelille liikettä varpaista sormenpäihin.

VESIJUMPPA

Vesiliikunta on nivelystävällistä ja jokaiselle sopiva liikuntamuoto, jossa vesi toimii vastuksena. Voit keventää liikkeitä hidastamalla liikkeitä tai vastaavasti lisätä tehoja nopeammalla suoritustemmolla. Veden kannattavan vaikutuksen ansiosta monet liikkeet ovat vedessä helpompia tehdä kuin kuivalla maalla.

KEHONHUOLTO

Leppoisa hyvän olon tunti, jossa tehdään rauhallisia ja lempeitä dynaamisia, koko kehoa avaavia sekä lihasjännityksiä helpottavia liikkeitä. Kaikki liikkeet ovat helppoja ja kevyitä, jotka jokainen voi tehdä itselle sopivassa tahdissa ja liikelaajuudessa. Alkutunnista liikkeet tehdään seisten ja lopputunnista menemme lattiatasoon matolle. Tällä tunnilla pärjäät hyvin mukavissa, joustavissa vaatteissa ilman kenkiä, vaikka villasukissa. Tunnin jälkeen olosi on kevyt ja energinen.

PILATES

Pilates on lempeä tapa vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia, parantaa ryhtiä, lisätä vartalon liikkuvuutta sekä opettaa liikkumaan fysiologisesti oikein. Pilatesta käytetään myös tuki- ja liikuntaelinten kuntouttamiseen. Kaikista liikkeistä on useita eri variaatioita, joista jokainen voi tehdä itselleen sopivaa versiota. Ohjaaja auttaa ja opastaa oikean liikkeen löytämisessä. Alkutunnista liikkeet tehdään seisten ja lopputunnista menemme lattiatasoon matolle. Tällä tunnilla et tarvitse kenkiä, mutta juomapullo

kannattaa ottaa mukaan.

KUNTOSALI (reumaliikunta)

Tunnilla harjoitellaan kokonaisvaltaisesti kuntosalilaitteita apuna käyttäen. Liikkeillä kehitetään lihasvoimaa, tasapainoa ja liikkuvuutta, jotka yhdessä parantavat ja ylläpitävät arjen toimintakykyä sekä jaksamista. Harjoittelu tehdään ohjatusti jokaisen haasteet/rajoitteet huomioiden.