VANTAAN VERTAISTUKIRYHMÄ kevätkaudella 2018

Vertaistukiryhmässä jaamme kokemuksia sekä keskustelemme vapaamuotoisesti osallistujia kiinnostavista sairauteen liittyvistä aiheista.

Kokoonnumme yhdistyksen toimistolla maanantaisin 5.2., 5.3, 9.4. kello 13 –14:30.

Tiedustelut: Ilona Harrila-Nurmi puh. 050 302 9228

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

HELSINKI:

Tervetuloa mukaan Aktiivit työikäiset -ryhmään

Ryhmässä käy eri ikäisiä reumasairauksia sairastavia reumaatikkoja. Ryhmässä keskustellaan sairauteen liittyvistä aiheista, kuten lääkityksestä, hoitokokemuksista ja itsehoidosta. Pohdinnan aiheita ovat myös eri elämäntilanteiden mukanaan tuomat haasteet kuten   työelämässä ja opiskeluissa pärjääminen.

Ryhmän toiminta muodostuu ryhmäläisten aloitteista ja ideoista. Ryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa Helsingin Reumayhdistyksen tiloissa, Korppaanmäentie 6, 00300 Helsinki. Muuten tapaamiset ideoidaan yhdessä vapaamuotoisiksi.

Kokoontumiset keväällä 2018 seuraavina maanantaina:

Maanantai  19.2.     klo 18 - 20

Maanantai  19.3.     klo 18 - 20

Maanantai  16.4.     klo 18 – 20

Maanantai 21.5.      klo 18 - 20

Lisätietoa ryhmästä saat Helsingin Reumayhdistyksen toimistosta, puh. 050 431 8861 (ma, ti, to 10-14, ke 14-18), helsingin.reumayhdistys(a)kolumbus.fi, yhdistyksen nettisivuilta helsinginreumayhdistys.fi sekä facebookista

Tervetuloa pääkaupunkiseudun nuorten aikuisten – vertaisryhmään

Vertaistukea 20 ikävuoden molemmin puolin oleville reumaa sairastaville. Tule juttelemaan ja jakamaan kokemuksia. Ryhmässä keskustellaan sairauteen liittyvistä aiheista, kuten hoitokokemuksista ja itsehoidosta. Pohdinnan aiheita ovat myös eri elämäntilanteiden mukanaan tuomat haasteet. Ryhmän toiminta muodostuu ryhmäläisten aloitteista ja ideoista.

Ryhmä kokoontuu Helsingin Reumayhdistyksen tiloissa, Korppaanmäentie 6, 00300 Helsinki. Muuten tapaamiset ideoidaan yhdessä vapaamuotoisiksi.

Kevään 2018 tapaamiset:

Torstai 25.1. klo 18 – 20

Torstai 22.2. klo 18 – 20

Torstai 22.3. klo 18 – 20

Torstai 24.5. klo 18 - 20

Ryhmän vetäjä Jemina Lindholm, p. 040 864 1178, lindholm.jemina(at)gmail.com

Lisätietoja ryhmän vetäjältä ja Helsingin Reumayhdistyksestä, p. 050 431 8861, helsingin.reumayhdistys(a)kolumbus.fi, nettisivulta helsinginreumayhdistys.fi

Tervetuloa pääkaupunkiseudun polymyalgia-vertaistukiryhmään

Polymyalgia rheumatica (lihasreuma) on suhteellisen yleinen sairaus.  Polymyalgian tyypillisiä oireita ovat lihaksissa tuntuva kipu, arkuus ja pitkäkestoinen jäykkyys paikoillaan olon jälkeen.  Lihasperäisiksi koetut oireet johtuvat nivelten ja niveliä ympäröivien rakenteiden tulehduksesta. Polymyalgian lääkehoitona on useimmiten kortisoni.

Polymyalgiaan sairastuneiden vertaistukiryhmässä pyrimme löytämään selviytymiskeinoja sairauden kanssa elämiseen. Lisäksi jaamme tietoa polymyalgiasta. Käytämme keskustelun pohjana myös kirjoja ja artikkeleita. Samassa tilanteessa olevien ymmärrys ja tuki jo voivat auttaa.

Kokoonnumme keväällä 2018 Helsingin Reumayhdistyksen tiloissa, Korppaanmäentie 6, 00300 Helsinki:

Ma 12.2. klo 17 – 19.30    Luento: Polymyalgia, luennoi reumatologi Timo Väliviita

Ma 12.3. klo 17 – 19.30    Vertaiskeskustelua alustuksen pohjalta

Ma 9.4. klo 17 – 19.30      Vertaiskeskustelua alustuksen pohjalta

Ma 14.5. klo 17 – 19.30    Vertaiskeskustelua alustuksen pohjalta

Ryhmän vetäjä on Liisa Rantalainen,  yhteystiedot puhein 044 989 9590 tai  aähköposti liisa_rantalainen(a)hotmail.com. Lisätietoja ryhmän vetäjältä ja Helsingin reumayhdistyksestä, puh. 050 431 8861, helsingin.reumayhdistys(a)kolumbus.fi, nettisivuilta helsinginreumayhdistys.fi

Pääkaupunkiseudun vertaistukiryhmä harvinaisia reumasairauksia sairastaville

Ryhmä kokoontuu joka kuukauden neljäntenä tiistaina Helsingin Reumayhdistyksessä, Korppaanmäentie 6, katutaso (Pikku Huopalahti), 00300 Helsinki. Ryhmässä harvinaisia reumasairauksia sairastavat voivat vaihtaa kokemuksia, saada neuvoja ja tukea toinen toisiltaan. Ryhmän vetäjinä toimivat Reija Närhi, reijanarhi(a)hotmail.com ja Saila Aurinko, saila.aurinko(a)gmail.com    Kevään 2018 kokoontumiset seuraavina tiistaina:

• Tiistai 23.1. klo 14.30-16    Bemer-esittely
  • Tiistai 27.2. klo 14.30-16    Käsien toimintakyky. Tt Jenny Lohikivi.
  • Tiistai 27.3. klo 14.30-16    Vertaiskeskustelua
  • Tiistai 24.4. klo 14.30-16    Vertaiskeskustelu
  • Tiistai 22.5. klo 14.30-16    Vertaiskeskustelua

Lisätietoja saat ryhmän vetäjiltä ja Helsingin Reumayhdistyksestä, p. 050 431 8861, helsingin.reumayhdistys(a)kolumbus.fi, nettisivu helsinginreumayhdistys.fi

Harvinaiset reumasairaudet ja Reumaliiton harvinaistoiminta

Tieto ja vertaistuki ovat tärkeä osa sairauksien kanssa selviytymistä. Reumaliiton harvinaistoiminta tuottaa tietoa ja tukea harvinaisia reumasairauksia sairastaville. Harvinaisia-lehti ilmestyy 1-2 kertaa vuodessa. harvinainenreuma.fi -sivustolla on tietoa harvinaisista reumasairauksista, kuntoutuksesta ja ajankohtaisista tapahtumista.

Jos haluat postia harvinaisten tapahtumista sekä Harvinaisia-lehden, ilmoittaudu postituslistalle: kurssisihteeri Leena Loponen, Suomen Reumaliitto, 040 5044 536, leena.loponen@reumaliitto.fi tai harvinainenreuma.fi-sivustolla olevasta linkistä.

Reumaliiton kouluttamat tukihenkilöt ovat sinua varten, kun haluat keskustella sairaudestasi toisen samaa sairastavan kanssa. Tällä hetkelle Reumaliiton kouluttamia tukihenkilöitä on seuraavia harvinaisia reumasairauksia sairastaville:

Aikuisen Stillin tauti

Behcetin oireyhtymä

Polyarteris nodosa

Borrelioosin krooninen muoto

Dermatomyosiitti

Relapsoiva polykondriitti

Churg-Strauss oireyhtymä (EGPA)

SLE

Polymyosiitti

Ehlers-Danlos -oireyhtymä

Skleroderma

Takahasin arteriitti

Inkluusiokappalemyosiitti

MCTD

Wegenerin granulomatoosi (GPA)

Tukihenkilöiden yhteystiedot löydät Harvinaisia-lehdestä, Reuma-lehdestä, harvinainenreuma.fi-sivustolta tai soittamalla Leena Loponen, Reumaliitto, puh. 040 5044 536

PÄÄKAUPUNKISEUDUN YHTEISET VERTAISRYHMÄT

Reumaliiton harvinaisia -sivustolta löydät tarkkaa tietoa. Tarjolla on varmasti myös Sinulle sopiva ryhmä.

Harvinaisten ryhmä

Tietoa, yhdessäoloa ja vertaistukea harvinaisia reumasairauksia sairastaville.
Kokoontumiset Helsingin Reumayhdistyksessä, Korppaanmäentie 6, Helsinki,
Pikku Huopalahti, kts. tarkemmat tiedot Helsingin Reumayhdistyksen sivuilta.

Ryhmän vetäjinä toimivat Reija Närhi (reijanarhi (x) hotmail.com) ja
Saila Aurinko (saila.aurinko (x) gmail.com), joilta saa lisää tietoja ryhmästä.

Aktiivit työikäiset – vertaisryhmä (ent. nuorten aikuisten ryhmä)

Vertaistukea noin kolme-nelikymppisille reumasairautta sairastaville.
Kokoontumiset Helsingin Reumayhdistyksessä, Korppaanmäentie 6, Helsinki,
Pikku Huopalahti, Kts. tarkemmat tiedot Helsingin Reumayhdistyksen sivuilta.

Polymyalgiaryhmä

Tietoa, yhdessäoloa ja vertaistukea polymyalgiaa sairastaville.
Kokoontumiset Helsingin Reumayhdistyksessä, Korppaanmäentie 6, Helsinki,
Pikku Huopalahti, kts. tarkemmat tiedot Helsingin Reumayhdistyksen sivuilta.
Ryhmän vetäjä Liisa Rantalainen.