Terveyttä ja hyvää oloa- ruokakurssi reumaatikoille

TERVEYTTÄ JA HYVÄÄ OLOA -RUOKAKURSSI

Vantaan Reumayhdistys järjestää puolen vuoden mittaisen kurssin, missä käsitellään terveyttä edistävän ruokavalion perusaineksia.

Kurssin vetäjänä toimii laillistettu ravitsemusterapeutti, TtM Kirsi Englund.  Kurssille mahtuu 15 ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Löydät ilmoittatumiskaavakeen yhdistyksen nettisivulta, kuten myös kurssin tarkemman sisällön.

Osallistumismaksu on 35€. Ilmoittautuminen on sitova. Jos kurssilla on tilaa, myös ystäväsi voi tulla mukaan maksettuaan 45€:n osallistumismaksun. Tosite maksusta näytetään ensimmäisellä kokoontumiskerralla.

Kurssikokontumiset: joka toinen viikko alkaen 30.8., päättyen 20.12. + tammikuussa 2019 viimenen kokoontumiskerta, missä ynnättään kulunut puolivuotisjakso yhteen.

Paikka: yhdistyksen toimisto Talvikkitie 34, Tikkurila. Hakuohjeet ja kurssisisällön löydät yhdistyksen nettisivulta.

Kurssi:

• sopii kaikille parempiin syömistottumuksiin tähtääville henkilöille, sekä henkilöille, jotka haluavat hallita painoaan.
  • tarjoaa tietoa reumasairauksien ja ravinnon välisistä yhteyksistä, terveyttä edistävästä ruoasta sekä käytännöllisiä vinkkejä ja ideoita terveellisen syömisen helpottamiseen.
  • sisältää myös osioita, joiden avulla etsitään tasapainoa arjen hyvinvointitekijöihin sekä tuetaan motivaatiota ruokavalion muutoksiin.
  • antaa mahdollisuuden asettaa omia hyvinvoinnin tavoitteita ja miettiä, mitä askeleita niitä kohti tarvitaan.
  • antaa mahdollisuuden seurata omaa painoa sekä saada tukea painonhallintaan, jos tämä on itselle tarpeen.

Lisäksi kurssilla käsitellään motivoitumista terveystekojen tekemiseen:

• miksi terveys ja ravitsemus ovat itselleni merkityksellisiä
  • miten voin toimia terveyteni hyväksi, vaikka aina ei jaksa eikä huvita ja
  • miten lisään joustavuutta omaan toimintaani.

Kurssilla tehdään aktiivisesti erilaisia harjoituksia mm. ruokapäiväkirjaa, oman ruokavalion tarkastelua ja hyvään elämään ja mielen harjoittamiseen liittyviä harjoituksia. Painonhallintaa tukevaa ruokavaliota käsitellään ja osallistujia autetaan löytämään itselle sopivia ruokavalintoja. Painon seuranta onnistuu kurssin aikana, jos tätä itse toivoo.

Kurssin sisältö:

1. Miksi me syödään ja mitä hyvä syöminen on. Tilannekartoitus, ruokapäiväkirjan pitäminen
  2. Ateriarytmi ja lautasmalli, lisää kasviksia lautaselle
  3. Ravitsemuksen erityishaasteita reumasairauksissa
  4. Sydänterveys – rasvan laatu kuntoon; Suoliston hyvinvointi ja kuitu
  5. Painonhallintaa järkevästi
  6. Herkut, herkuttelu, ”vaikeat syömistilanteet”
  7. Jos ruoka ei maistu – ideapaja
  8. Energiaa arkeen, lisää jaksamista päivään
  9. Arjen ja terveellisen syömisen helpottaminen
  10. Uusi elämäntapani – missä olen onnistunut ja miten jatkan eteenpäin

Tervetuloa mukaan ihanalle matkalle kohti terveempi ruokavalintoja!